Revista electronică
  
Home SiteMap
  ruen
  Problemele energeticii regionale

Revista Electronica N4(60)2023

"PROBLEMELE ENERGETICII REGIONALE (https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60)"

CUPRINS

1 Creșterea eficienței de operare a transportului rulant electric prin utilizarea metodelor de filtrare adaptivă pentru componentele cu curent armonic mai mare în sistemele de tracțiune
Autori: Gulac S.A. Universitatea de Stat de Infrastructură și Tehnologie Kiev, Ucraina
  Rezumat: Scopul lucrării este de a studia eficiența diferitelor metode de filtrare adaptivă a componentelor armonice superioare ale curenților statorici într-un sistem de antrenare a tracțiunii cu control vectorial pentru a îmbunătăți eficiența de funcționare a materialului rulant electric. Scopul a fost atins prin utilizarea unei unități de filtrare adaptivă în sistemul de control vectorial de bază, care implementează pe rând diferite metode de filtrare adaptivă. Ca obiect de studiu a fost ales tracțiunea unei locomotive electrice din seria DS-3 (Ucraina). Se propune utilizarea primei componente armonice a curenților statori ca semnal dorit al curenților statori. A fost propus un algoritm pentru determinarea primei componente armonice în condiții de modificări constante ale frecvenței tensiunii de alimentare. Analiza rezultatelor obținute a arătat că pentru filtrarea componentelor armonice superioare ale curenților statorici, cea mai eficientă este utilizarea unui filtru Wiener. Cele mai importante rezultate sunt algoritmul de determinare a primei componente armonice a curentului de fază al statorului și determinarea algoritmului de filtrare adaptivă cu cea mai mare convergență. Semnificația rezultatelor obținute este de a determina cel mai eficient algoritm de filtrare adaptivă la operarea unui sistem de tracțiune, ținând cont de modurile de funcționare a materialului rulant electric. Acest lucru va reduce pierderile de la componentele armonice superioare din sistemul de tracțiune și, ca urmare, va crește eficiența energetică a acestuia.
  Cuvinte-cheie: eficiență operațională, eficiență energetică, control vectorial, componente armonice superioare, filtrare adaptivă, transportul rulant electric.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.01
2 Ecranarea electromagnetică a câmpului magnetic al liniilor electrice aeriene cu circuit dublu
Autori: Kuznețov B.I., Nikitina T.B., Bovdui I.V., Voloșko E.V., Ciunihin K.V., Dobrodeev P.N. Institutul de Probleme de Inginerie Mecanică numit după A.N. Podgorny Academia Națională de Științe din Ucraina, Harkiv, Ucraina
  Rezumat: Scopul lucrării este de a proiecta un ecran electromagnetic pentru a reduce nivelul câmpului magnetic generat de liniile electrice aeriene cu dublu circuit pentru a crește eficiența de ecranare a câmpului magnetic inițial din clădirile rezidențiale la nivelul standardelor sanitare și pentru a reduce sensibilitatea sistemului la modificările parametrilor sistemului. Pentru a atinge acest scop, se determină structura scutului electromagnetic, care constă dintr-un singur circuit activ și părți pasive cu mai multe circuite și se caracterizează printr-o eficiență crescută a reducerii câmpului magnetic al frecvenței industriale. Proiectarea unui scut electromagnetic se reduce la rezolvarea unei probleme de optimizare vectorială minimax, în care funcția obiectiv vectorială este calculată pe baza soluțiilor ecuațiilor lui Maxwell într-o aproximare cvasi-staționară folosind pachetul software COMSOL Multiphysics. Soluția problemei de optimizare vectorială minimax este calculată pe baza algoritmilor de optimizare printr-un multiroi de particule din soluții Pareto-optime.Cele mai importante rezultate sunt studiile teoretice și experimentale ale eficienței scutului electromagnetic proiectat al câmpului magnetic generat de liniile electrice aeriene cu dublu circuit. Semnificația rezultatelor obținute constă în faptul că se dau recomandări practice privind alegerea rezonabilă a dispunerii spațiale a contururilor ecranului pasiv multicircuit și înfășurarea de ecranare a sistemului robust de ecranare electromagnetică a câmpului magnetic generat de liniile electrice aeriene cu circuit dublu. S-a demonstrat și posibilitatea reducerii inducției câmpului magnetic inițial la nivelul standardelor sanitare.
  Cuvinte-cheie: linii electrice aeriene cu două circuite, câmp magnetic, ecranare electromagnetică, studii teoretice și experimentale.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.02
3 Segmentarea imaginilor utilizate în sistemele de navigație de vehicule aeriene fără pilot
Autori: Eromina N.S.1, Udovenko S.G.2, Tiurina V.Yu. 3, Boycenko O.I.4, Breus P.P.5, Oniscenko Yu.N.6, Gnusov Yu.V.6, Svetlicinâi V.A.6 1 Universitatea Națională de Radio Electronică din Harkiv, Harkiv, Ucraina 2 Universitatea Economică Națională Semyon Kuznets Harkov, Harkiv, Ucraina 3 Universitatea Națională a Forțelor Aeriene din Kharkiv, numită după Ivan Kozhedub, Harkiv, Ucraina 4 Institutul de Cercetare de Stat pentru Testarea și Certificarea Armelor și Echipamentelor Militare, Cherkasy, Ucraina 5Academia de Zbor a Universității Naționale de Aviație, Kropyvnytskyi, Ucraina 6 Universitatea Națională de Afaceri Interne din Harkiv, Harkiv, Ucraina
  Rezumat: Articolul prezintă rezultatele unui studiu al unei proceduri în două etape de identificare a unui obiect de referință într-o imagine curentă generată de un sistem de corelație-extremă utilizat pentru navigarea autonomă a vehiculelor aeriene fără pilot. Scopul acestei lucrări este de a estima teoretic probabilitatea de selecție a obiectelor de dimensiuni mici, cu contrast scăzut într-o imagine curentă segmentată, în conformitate cu procedura propusă în două etape. Pentru a atinge acest obiectiv, a fost rezolvată problema segmentării imaginilor suprafeței de vizualizare și a selectării unui obiect de referință care diferă ca luminozitate și caracteristicile zonei. Cel mai important rezultat este motivarea utilizării unei proceduri în două etape pentru selectarea unui obiect de referință din imaginea curentă pe baza parametrilor de luminozitate și a dimensiunilor zonei folosind praguri stabilite. Semnificația rezultatelor obținute constă în stabilirea dependenței probabilității de selecție corectă a obiectului ancoră de gradul de zgomot din imaginile curente. Se arată că probabilitatea de selecție corectă a unui obiect dintr-o imagine este o funcție a valorii de prag și poate fi maximizată prin alegerea valorii acestuia. Această abordare ne permite să luăm în considerare influența diverșilor factori care duc la zgomotul imaginii asupra calității imaginilor generate de sistemul de navigație. Se arată că atunci când mai mult de 31% dintre pixelii imaginii sunt distorsionați de zgomot, utilizarea procedurii propuse în două etape face posibilă selectarea obiectului ancora în imagine cu o probabilitate de cel puțin 0.9.
  Cuvinte-cheie: sistem de navigație de tip corelație-extrem, vehicule aeriene fără pilot, caracteristici informaționale, metoda de segmentare a imaginii, funcție de decizie.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.03
4 Transformator supraconductor la temperatură ridicată care funcționează la o frecvență crescută de curent alternativ
Autori: Manusov V.Z., Galeev R.G. Universitatea de Stat Siberiană de transport pe apă, Novosibirsk, Federația Rusă
  Rezumat: Scopul studiului constă în fundamentarea și aplicarea materialelor cu caracteristici tehnice superioare în elementele active ale transformatorului cu o creștere a frecvenței de funcționare. Pentru a atinge acest obiectiv, au fost rezolvate următoarele sarcini: s-a dat analiza și sinteza caracteristicilor unui miez magnetic realizat din fier amorf și înfășurări supraconductoare într-un transformator supraconductor la temperatură înaltă (HST). Studiul a obținut dependențe și grafice ale efectului creșterii frecvenței asupra pierderilor de căldură asociate cu histerezisul și curenții turbionari, care alcătuiesc pierderi în circuitul magnetic și arată, de asemenea, dependența reducerii parametrilor de greutate și dimensiune și a consumului de material al înfășurărilor de frecvența și densitatea curentului în benzile supraconductoare la temperaturi ridicate (HTS), care pot ajunge la 500 a / mm2. Aceasta, la rândul său, afectează dimensiunile înfășurărilor transformatorului și, în consecință, dimensiunile circuitului magnetic. Cel mai impornat rezultat folosind fenomenul supraconductivității în VST este faptul că HTS este un diamagnet ideal, iar înfășurările au o cantitate mare de conductivitate electrică, prin urmare, în transformatoare și mașini electrice, problema deplasării curentului la suprafața conductorului dispare – "efectul pielii" și problema creșterii rezistenței. Din analiza teoretică utilizând condițiile funcțiilor Bessel, absența unui efect de piele în conductorii HTS este dovedită datorită rezistenței ohmice zero la 77 K. Semnificația rezultatelor constă în creșterea eficienței transformatorului atunci când funcționează la frecvențe înalte datorită sintezei proprietăților elementelor active ale transformatorului: un miez magnetic din fier amorf, înfășurări HTS și un mediu dielectric din azot lichid. Avantajele suplimentare ale acestui tip de echipamente electrice în sistemele autonome și mobile includ absența completă a siguranței la incendiu și explozie, precum și absența amprentei de carbon și asigurarea siguranței mediului.
  Cuvinte-cheie: frecvență crescută, circuit magnetic, eficiență energetică, transformator HTS, efectul skin.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.04
5 Studiu teoretic al influenței concentrației volumetrice și densității nanoparticulelor asupra îmbunătățirii transferului de căldură convectiv al unui nanofluid într-o cavitate bidimensională, inclusiv un încălzitor pătrat
Autori: Oulahou Y.1, Elguennouni Y.1, Hssikou M.2, Baliti J.2, Alaoui M.1 1Departamentul de Mecanică-Energetică, Facultatea de Științe, Universitatea Moulay Ismail, Meknes, Maroc, 2Facultatea Polidisciplinară, Universitatea Sultan Moulay Slimane, Beni Mellal, Maroc.
  Rezumat: Obiectivele principale ale acestei lucrări sunt de a studia performanța și modelul nanofluidului ”Cu-apă” și de a demonstra că nanofluidele se comportă diferit în timp ce își îmbunătățesc transferul de energie în comparație cu fluidele pure. Scopul stabilit a fost atins prin rezolvarea sarcinilor: pe baza profilurilor de fluidizare și izoterme pentru a demonstra modul în care procesul de convecție și gradienții de temperatură se îmbunătățesc. De asemenea, efectuarea unui studiu privind transferul de căldură al nanofluidului prin calcularea numărului Nusselt. În funcție de procentul de volum al nanoparticulelor , numărul Grashof și obstacolul fierbinte au un impact semnificativ asupra fluxului de convecție și ratei transferului de căldură. Cel mai important rezultat este îmbunătățirea transferului de căldură odată cu creșterea fracției de volum pentru un anumit număr Grashof, de asemenea, se îmbunătățește odată cu creșterea numărului Grashof pentru o anumită fracție de volum de nanoparticule. Prin urmare, raporturile de aspect ale incintei au jucat un rol semnificativ în variația numărului Nusselt. În plus, am constatat că numărul Nusselt este mai mare în cazul cavităţii fără obstacol fierbinte mai mult decât în cazul cavităţii cu obstacol fierbinte, astfel încât transferul de căldură se îmbunătăţeşte în cazul cavităţii fără obstacol fierbinte. Semnificația rezultatelor obținute constă în faptul că nanofluidul este una dintre modalitățile de îmbunătățire a transferului de căldură datorită caracteristicilor și proprietăților sale specifice.
  Cuvinte-cheie: convecție naturală, metoda ecuației Boltzmann latice, nanofluid, transfer de căldură, număr Grashof.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.05
6 Evaluarea susceptibilității la zgură a cuptoarelor cazanelor energetice în funcție de caracteristicile fizico-chimice ale cenușii și cărbunelui
Autori: Cernov S.L., Prohorov V.B., Pay A.V., Aparov V.D. Universitatea Națională de Cercetare „Institutul de Inginerie Energetică din Moscova”, Moscova, Federația Rusă
  Rezumat: Scopul lucrării este creșterea randamentului de biogaz și, în consecință, generarea energiei electrice și termice în instalațiile de biogaz prin adăugarea optimă a deșeurilor de producție agricolă la gunoiul de grajd. Pentru atingerea obiectivelor stabilite s-au rezolvat următoarele sarcini: s-a determinat randamentul de biogaz din gunoi de grajd de bovine prin adăugarea diferitelor volume de deșeuri organice în timpul încărcării periodice a digestorului; pe baza datelor experimentale obținute s-a constatat intervalul de unimodalitate pentru randamentul maxim de biogaz în timpul fermentației puroiului de bovine cu adaos de deșeuri organice; folosind metoda dihotomiei, a fost calculat volumul optim de dozare a diferitor tipuri de deșeuri organice în substrat pentru încărcarea cvasi-continuă a digestorului. Au fost efectuate studii experimentale pe o instalație de laborator de biogaz cu un volum util de 30 de litri în regim mezofil. Rezultatul cel mai semnificativ este determinarea, prin metoda dihotomiei, a volumelor optime de organat, amidon, făină, zer, ape uzate din crame, glicerină brută, fuzibil, stoc de săpun și melasă la puroi pentru a crește randamentul de biogaz. În urma cercetărilor, a fost fundamentată formularea optimă de dozare a diferitelor tipuri de deșeuri organice pentru a intensifica fermentația gunoiului de grajd de bovine. Semnificația rezultatelor cercetării constă în faptul că, odată cu adăugarea optimă a acestor cosubstrate la digestorul folosind dozatoare speciale, randamentul de biogaz crește de la 1.4 l/h. kg de materie organică uscată și peste.
  Cuvinte-cheie: centrală electrică, centrale termice, combustibil solid, carbune, zgura, fuzibilitate cenușii, vâscozitate cenușii.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.06
7 Creșterea producției de energie electrică și termică în instalațiile de biogaz datorită adăugării optime a deșeurilor agricole
Autori: Polisciuk V.N., Șvorov S.A., Pasicinik N.A., Davidenko T.S., Valiev T.O., Dvornik E.A. Universitatea Națională de Bioresurse și Managementul Naturii din Ucraina, Kiev, Ucraina
  Rezumat: Scopul lucrării este creșterea randamentului de biogaz și, în consecință, generarea de energie electrică și termică în instalațiile de biogaz prin adăugarea optimă a deșeurilor de producție agricolă la gunoiul de grajd. Pentru atingerea obiectivelor stabilite s-au rezolvat următoarele sarcini: s-a determinat randamentul de biogaz din gunoi de grajd de bovine prin adăugarea diferitelor volume de deșeuri organice în timpul încărcării periodice a digestorului; pe baza datelor experimentale obținute s-a constatat intervalul de unimodalitate pentru randamentul maxim de biogaz în timpul fermentației puroiului de bovine cu adaos de deșeuri organice; Folosind metoda dihotomiei, a fost calculat volumul optim de dozare a diferitelor tipuri de deșeuri organice în substrat pentru încărcarea cvasi-continuă a digestorului. Au fost efectuate studii experimentale pe o instalație de laborator de biogaz cu un volum util de 30 de litri în regim mezofil. Rezultatul cel mai semnificativ este determinarea, prin metoda dihotomiei, a volumelor optime de organat, amidon, făină, zer, ape uzate din crame, glicerină brută, fuzibil, stoc de săpun și melasă la puroi pentru a crește randamentul de biogaz. În urma cercetărilor, a fost fundamentată formularea optimă de dozare a diferitelor tipuri de deșeuri organice pentru a intensifica fermentația gunoiului de grajd de bovine. Semnificația rezultatelor cercetării constă în faptul că, odată cu adăugarea optimă a acestor cosubstrate la digestorul folosind dozatoare speciale, randamentul de biogaz crește de la 1,4 l/h. kg de materie organică uscată și peste.
  Cuvinte-cheie: deșeuri organice, substrat, materie organică uscată, instalație de biogaz, digestor, biogaz, gunoi de grajd bovin, fermentație metan.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.07
8 Metodă universală de detectare a încălcărilor integrității unei imagini digitale pe baza analizei blocurilor din matricea acesteia
Autori: Boboc I., Kobozeva A. Universitatea Națională Politehnică din Odesa, Odesa, Ucraina
  Rezumat: Cerința de a oferi expertiza integrității care să permită separarea unei imagini originale de una neoriginală fără a ține cont de specificul influenței perturbatoare(în special video digital) în timp real devine critică. Astfel, scopul lucrării este de a crește eficiența identificării faptului de încălcare a integrității imaginii prin elaborarea unei metode expert universale cu complexitate de calcul scăzută. Acest obiectiv a fost atins prin utilizarea unei noi abordări elaborate de autori anterior, care se bazează pe proprietățile dependenței indicelui de frecvență al vectorului singular al matricei imaginii de numărul acestuia, adaptată pentru cazul unei organizări bloc de expertiză. Cel mai important rezultat teoretic al lucrării este rata mai mare de creștere a aproximării liniare a dependenței valorilor medii bloc ale indicilor de frecvență ai vectorilor singulari de numărul acestuia, care a fost stabilită pentru conținutul original, în comparație cu conținut neoriginal. Semnificația rezultatelor obținute este că metoda expert elaborată, fiind una bloc, are o complexitate computațională nesemnificativă – operații pentru o matrice imagine, ceea ce o face promițătoare pentru lucrul cu conținut digital, în special cu video, în timp real. În același timp, implementarea algoritmică a metodei a făcut posibilă creșterea eficienței detectării încălcărilor integrității imaginii prin reducerea erorilor de tip I cu 2% față de cel mai bun analog; erorile de tip II au rămas la același nivel. Versatilitatea metodei este confirmată de eficiența sa ridicată, indiferent de specificul efectului de perturbare, inclusiv în condiții de perturbări minore.
  Cuvinte-cheie: imagine digitală, încălcare a integrității, vector singular, indice de frecvență al vectorului singular, expertiză în integritate.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.08
9 Influența tratării anterioare a paielor de grâu din baloti asupra intensității ieșirii biogazului
Autori: Zablodski M.1, Klendi P.2, Șvorov S. 1, Trohaniak V. 1, Dudar O.3 1Universitatea Națională de Științe ale Vieții și Mediului din Ucraina, Kiev, Ucraina 2 Subdiviziune separată „Institutul Agrotehnic Berejanî” Universitatea Națională de Științe ale Vieții și Mediului din Ucraina, Berejanî, Ucraina 3 Subdiviziune structurală separată „Colegiul profesional Berejanî al Universității Naționale de Științe ale Vieții și Mediului din Ucraina” Berejanî, Ucraina
  Rezumat: Scopul cercetării este determinarea experimentală a efectului tratamentului mecanic preliminar și magnetic suplimentar al paielor de grâu din baloți asupra intensității producției de biogaz. Acest scop se realizează prin rezolvarea următoarelor probleme: determinarea proprietăților fizico-chimice și a compoziției componentelor paielor de grâu de iarnă din baloți; obținerea paielor tocate prin măcinarea pe o râșniță de laborator până la o fracțiune de 5–25 mm lungime; prelucrarea paielor înmuiate în apă într-un extruder pentru a forma 15 probe de pretratare; calculul raportului carbon-azot pentru amestecul de paie cu anumite opțiuni de pretratare și inocul; determinarea intensității energetice specifice procesului de extrudare; efectuarea de experimente de fermentație și studii ale procesului de ieșire a biogazului timp de 42 de zile pentru diverse opțiuni de pretratare a grâului de toamnă din pachete, în special opțiunea cu acțiunea simultană a câmpului magnetic constant de paie. Cele mai semnificative rezultate ale cercetării sunt: dovada experimentală a eficacității metodei de tratare preliminară mecanico-magnetică a paielor de grâu de iarnă din baloți în producerea de biogaz, care formează un efect sinergic; cu o extrudare unică a paielor și tratament cu câmp magnetic constant de 1.8 mT, producția de biogaz crește, ceea ce face posibilă obținerea aceleiași cantități de biogaz ca la extrudarea de 5 ori, dar cu costurile energetice pentru extrudare reduse cu 4.28 ori. În același timp, se menține o productivitate suficientă a procesului de producere a biogazului, faza de întârziere este redusă, iar producția de biometan crește cu aproximativ 5.5%. Semnificația rezultatelor obținute este că abordarea propusă pentru formarea tehnologiei biogazului cu utilizarea prelucrării mecanico-magnetice a paielor de grâu asigură intensificarea producției de biogaz și creșterea nivelului de producție.
  Cuvinte-cheie: fermentație anaerobă, biogaz, paie de grâu, câmp magnetic, costuri energetice, efect sinergetic.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.09
10 Optimizarea încărcării vehiculelor electrice cu ajutorul algoritmului optimizat de control prin metoda molie-flacăra a convertorului Boost-KY
Autori: Santosh D. Gadekar1, M. Murali2 1Research Scholar, Faculty of Electrical Engineering, Medi-Caps University, Indore, MP, India 2Associate Professor, Department of Electrical Engineering at Medi-Caps University, Indore, MP, India
  Rezumat: Automobile electrice au căpătat un rol important în viitorul sistem de transport din cauza disponibilității tot mai reduse și a costurilor tot mai mari ale combustibililor fosili, precum și a preocupărilor tot mai mari legate de impactul încălzirii globale. Prin urmare, obiectivul principal al acestei cercetări este dezvoltarea unui sistem de încărcare a vehiculelor electrice eficient și durabil bazat pe energie fotovoltaică (PV), utilizând producția de energie fotovoltaică viabilă la nivel mondial. A fost introdus un convertor Boost-KY îmbunătățit pentru a contracara limitarea inerentă a tensiunii scăzute de ieșire a panoului fotovoltaic. Acest convertor atenuează în mod eficient undele de tensiune și de curent, asigurând astfel o sursă de alimentare stabilă pentru încărcarea vehiculelor electrice. În plus, a fost implementat controlerul MFO-PI (Moth Flame Optimized Proportional Integral) pentru a regla funcționarea convertorului, demonstrând o competență excepțională în atenuarea imprevizibilității ieșirii PV. Simularea MATLAB este realizată pentru a valida performanța sistemului propus. Cele mai notabile rezultate ale acestui studiu includ obținerea unei eficiențe maxime impresionante de 96.21% și o valoare remarcabil de scăzută a Distorsiunii armonice totale (THD) de 1.04%. Un sistem de încărcare a vehiculelor electrice bazat pe panouri fotovoltaice nu numai că reduce dependența de rezervele limitate de combustibili fosili, dar contribuie și la conservarea mediului, ceea ce este în conformitate cu eforturile globale de combatere a schimbărilor climatice. În plus, sistemul îndeplinește cerințele stricte ale standardului IEEE 519, făcându-l un catalizator pentru introducerea de soluții de energie curată în sistemul de transport al viitorului.
  Cuvinte-cheie: sistem fotovoltaic, automobil electric, convertor Boost-KY îmbunătățit, controler PI optimizat cu flacără de molie.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.10
11 Optimizarea modurilor de operare ale CHPP ca o modalitate de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră
Autori: Tatarinova N.V., Suvorov D.M. Universitatea de Stat din Veatka, Kirov, Federaţia Rusă
  Rezumat: Scopul lucrării este de a analiza și evalua eficiența operațională a CET pentru a dezvolta o strategie de operare optimă bazată pe minimizarea consumului de combustibil și a emisiilor de gaze cu efect de seră. Pentru atingerea acestui scop, au fost rezolvate următoarele sarcini: a fost efectuată o evaluare cantitativă a celor mai eficiente metode de operare a unităților în moduri de operare tipice; s-au construit dependențe ale modificărilor principalelor parametri energetici și de mediu pe baza modelelor matematice ale unităților de turbină folosind caracteristicile energetice reale ale etajelor și compartimentelor turbinei; Metoda de optimizare pe termen lung a exploatării CET din punctul de vedere al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră a fost prezentată pe exemple specifice. Rezultatele cele mai semnificative sunt următoarele: a fost utilizată o metodologie cuprinzătoare de aplicare a modelelor matematice pentru rezolvarea celor mai tipice probleme pentru CET, atât din punct de vedere al economisirii combustibilului primar, cât și al reducerii emisiilor de carbon; au fost calculate dependențele influenței parametrilor de funcționare asupra amprentei de carbon; s-a stabilit că consumul specific de combustibil echivalent și amprenta de carbon sunt reduse atunci când sarcinile sunt redistribuite între turbine în perioada de încălzire; au fost determinate avantajele încălzirii în două trepte a apei de livrare față de încălzirea într-o singură treaptă și încărcarea secvențială a turbinelor de același tip față de încărcarea paralelă. Semnificația rezultatelor obținute constă în aplicabilitatea lor în rezolvarea problemelor de optimizare a modurilor de funcționare a CET, ținând cont de determinarea valorilor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.
  Cuvinte-cheie: emisii de gaze cu efect de seră, amprenta de carbon, cogenerare, termoficare, eficiență energetică, CET, măsuri de exploatare.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.11
12 Criteriul de control al economisirii energiei pentru mașinile de șlefuit cu impact
Autori: Ciausov S.V., Sabo A.G., Popova I.A. Universitatea Agrotehnologică de Stat din Taurida, Zaporijjia, Ucraina, Budico V.I. Universitatea Națională Tehnică a Ucrainei „Institutul Politehnic din Kiev numit după Igor Sikorsky”, Kiev, Ucraina
  Rezumat: Scopul articolului este de a fundamenta utilizarea unui nou criteriu de control al procesului tehnologic de măcinare pentru a îmbunătăți utilizarea energiei electrice. Subiectul studiului este procesul de utilizare a energiei electrice în mașinile de șlefuit cu impact. Scopul stabilit este atins prin rezolvarea următoarelor probleme: analiza energiei procesului de măcinare, determinarea parametrilor materiilor prime și a modurilor de funcționare ale acționării electrice care afectează eficiența utilizării energiei electrice. Pe baza cercetărilor teoretice, a fost elaborat un model matematic al consumului de energie în procesele de măcinare. Studiile analitice ale modelului matematic rezultat au arătat natura extremă neliniară a consumului specific de energie al procesului de măcinare cu modificarea parametrilor materiilor prime și a modurilor de operare. Acest lucru creează premisele atât pentru utilizarea costurilor specifice cu energia electrică ca criteriu de control, cât și pentru utilizarea unei acționări electrice controlate pentru a obține economii maxime de energie. Cel mai important rezultat este că modurile de funcționare ale mașinilor de șlefuit ar putea fi stabilite printr-o utilizare mai eficientă a energiei electrice. Semnificația lucrării constă în faptul că, prin adaptarea modurilor de funcționare ale acționării electrice la parametrii actuali ai materiilor prime și starea echipamentului fac posibilă reducerea consumului specific de energie electrică cu până la 15% și acesta este baza de utilizare a unui criteriu bazat pe costuri specifice în sistemele de control pentru procesele tehnologice cu mașini de șlefuit cu impact. Pentru aplicarea în continuare a rezultatelor obținute este necesară efectuarea unor studii experimentale care să confirme creșterea eficienței utilizării energiei electrice.
  Cuvinte-cheie: criteriu de control, consum de energie, model matematic, acţionare electrică reglabilă, mărunțire.
DOI: https://doi.org/10.52254/1857-0070.2023.4-60.12
 
  2006 (c) Copyright. Institutul de Energetica | LeadHost